Skip til primært indhold

Digital kontakt er godt – når patienten har behovet

De kan selv, og de vil selv. Sådan lyder konklusionen i en undersøgelse af behovet for digitale kommunikation med brugerne på SDCO, hvor man netop har færdiggjort en rapport med fire anbefalinger.

Workshoppen i digital kommunikation har været et af flere elementer i at nå frem til de fire anbefalinger i den nye rapport. Foto: SDCO

Deltagerne i workshoppen skulle både tage stilling til ny og ældre kommunikationsformer. Foto: SDCO

Knap hver tredje søger information om diabetes ved at Google det, mens hver anden går ind på Diabetesforeningens hjemmeside.

Det er nogle af de tilbagemeldinger Steno Diabetes Center Odense (SDCO) fik med fra en workshop om digital kommunikation, som man gennemførte med brugere fra diabetesambulatoriet i Odense.

Workshoppen er del af en undersøgelse af behovet for digital kommunikation med patienterne, som SDCO står bag. Resultatet er samlet i en ny rapport, som kommer med fire anbefalinger til den fremtidige digitale kommunikation.

- Det udsprang faktisk af, at vi stod med en stak fysiske brochurer, som vi skulle opdatere og måske digitalisere. Så kom vi til at tænke over, om det overhovedet er nødvendigt, og det fik os til at se på, hvilket indhold, vi sender ud. Og på hvilke platforme og formater, siger projektleder i sundhedsteknologi Thea Lundsgaard Kingo, SDCO.

Overvejelserne ledte til en behovsundersøgelse af den digitale kommunikation på SDCO. Arbejdet er nu samlet i rapporten under navnet "Anbefalinger til en styrket digital kommunikation”.

Workshop og spørgeskema

I første omgang deltog en lille håndfuld brugere på en workshop, hvor deltagerne bl.a. skulle beskrive, hvilke former for kommunikation og informationer de oplever mellem deres konsultationer på SDCO. Desuden skulle brugerne give udtryk for, hvordan de gerne får nye recepter, modtager information eller aktivt kommunikerer med Steno Diabetes Center Odense.

Dernæst blev der gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor 42 patienter i ambulatoriet deltog og bl.a. svarede på, hvordan de søger information om diabetes og om det er vigtigt, at den information har SDCO som afsender. Endelig blev Forum For Brugerinvolvering (FBI) inddraget, da 12 medlemmer blev præsenteret for de svar og tilbagemeldinger, som var kommet frem ved workshop og gennem spørgeskemaet.

- Vi er blevet bekræftet i flere af de projekter, som vi har i gang. For eksempel det seneste at vores brugere kan skrive ind til os og få svar. Men der er også ting, som har overrasket os. Vi har bl.a. tænkt, at information er godt og skal være tilgængelig – men det er jo ikke sådan, at patienten søger information hele tiden. De er netop som kronikere eksperter i deres egen sygdom, og derfor søger de ikke information hele tiden, men det gør de i de perioder af deres liv, hvor der opstår et behov for ny eller mere viden, siger Thea Lundsgaard Kingo.

Hun peger også på, at digital kommunikation ikke gør det alene. Det skal fortsat være muligt at ringe ind, og der skal stadig være fysiske brochurer og informationsmateriale.

- For at kunne nå ud til flest brugere og for at de kan nå ind til os, så kan vi ikke gå 100 procent digitalt. Vi skal være tilgængelig på flere måder.

Rapporten og de fire anbefalinger er ment som inspiration og retningslinjer.

Du kan selv læse med her. 

Fire anbefalinger

 

Anbefalinger til digital kommunikation

En ny rapport fra SDCO sætter fokus på den digitale kommunikation med brugerne. SDCO har gennemført en behovsundersøgelse bestående af en workshop, spørgeskemaundersøgelse i ambulatoriet og dialog med Forum for Brugerinvolvering (FBI). I alt deltog 42 brugere samt 12 FBI-medlemmer.

Rapporten har fire anbefalinger til den digitale kommunikation med brugerne:

APPFWU02V